اعلان افقى

الثلاثاء، 16 يوليو 2013

بحبه بس كيف اعرف انه بيحبني وهو كدب عليا فى اسمه وشغله

  • مشاكل عامة,مشاكل تقنية,مشاكل التعليم,مشاكل صحية,مشاكل زوجية,مشاكل الحب,مشاكل الشباب,مشاكل البنات 
رمضان2013, سكرابز رمضانى فرش رمضانية 
 
 
مرحبا بكم فى مدونة مشاكل الحب والزواج - مدوونه للمشاكل العاطفية والزوجية والاجتماعيه ومشاكل الشباب والبنات
هنعرض مشكلة وبعض الحلول ليه وياريت تشاركونا برائيكم معانا

انا اتعرفت عليه عن طريق النت وكل واحد كان مش ظاهر حقيقته وكنا بنحكي مع بعض من فتره لفتره واعجبت فيه وبيفهمني اكتر مني ايواظهرت حقيقتي اسمي والمدينه اسكن فيها فقط واعترفلي وحبينا بعض وبعد فتره قليله طلب مني يتزوجني بعد مايجهزالمهروالبيت وانا وافقت انه يتزوجني شافني وبنحكي مع بعض حبيته واتاكدت اني بحبه وبعد شهور من اعترافه بالحب وعرض الزواج اعترفلي بحقيقته انه كذب بالاسم والعمل وحكالي اسمه الحقيقي بالكامل وعمله انزعجت لانه ماحكالي من البدايه وكان مزعوج ومتضايق اكتر مني المشكله انا بدي يخطبني رسمي حتى اتاكد انه مابتسلا ويتزوجني بس بدو استنى لما يجمع المهر انا خايفه مع الايام يتغيركل مااحكيله عن الخطوبه يحكيلي البيت والمهر واخيرا خلص البيت وباقي المهر بس الفتره الاخيره بدأ يزعل مني كثير لاني مقصره وكل مايزعل يحكيلي بيشوف بنت تانيه ويبعد واحاول اصالحه يبعدني ويحكيلي روحي لحالك وشوفي نصيبك ونرجع لبعض وبتصيرمية مره مشكلتي انا بدي يخطبني وكيف اتاكد من غير مااجرحه انه بيتزوجني فعلا وانا خايفه اعيش بوهم مع اني بحبه اكتر مني

بعض الحلول المقترحه:
أختى الحبيبة……
لقد قرأت قصتك وندعو الله فعلا أن يعينك قبل كل شئ
أولا هناك علامة استفهام صغيرةليه بعدما قالك أنا حضرت البيت ولسالى المهر أتغير ؟؟؟؟؟
مسألتيش نفسك السؤال ده …….
ديه حاجة طب نسأل نفسنا سؤال أخر هل أنتى متأكدة أن فعلا فيه بيت ومهر بيحضره أساسا .
بصي ياأختى كل ما أريد أن أقووووووله لكي انتى انسانة غالية عزيزة ولا خلاف فى هذا الكلام فميصحش يقولك روحى لحالك ويبقا كدة بيحبك افتكر يعنى رغم أنه قررها كذة مرة ..
مفيش مشكلة خالص …
نرجع مرجوعنا الأول اذا فعلا اتقدم وخطبك يبقا كدة هو انسان تمام واثبت مش بالكلام لا بالفعل أنه عايزك وممكن يخطبك ..
واذا فضل يعمل فى مشاكل ويكرر أخر كلمة ديييه عشان يسيبك أفتكر كدة تبقي عرفتى نية هذا الانسان .
أصل انا حقولك حاجة مهما حصل مفيش حد بيحب حد ممكن يبعد عنه عشان أى سبب ولا يمكن يكووووون عشان التقصير لأن كثيرا ما تشغلنا مشاغل الحياة والمهام .ما علينا .
المهم عشان تريحى ضميرك من التفكير حتى اذا سابك متفكريش كتير وأهتمى بيه فعلا عشان تبقي عملتى اللى عليكى مع العلم ان اذا عايز يسيبك حيسيبك مش حتمنعه حاجة بس عالاقل تبقي ريحتى ضميرك من التفكير اذا سابك بأنك أخلصتيله وعملتى كل حاجة ..
اسف عالاطالة ياأختى
والسلام عليكم


بعض الحلول المقترحه:
حبيبتى هقولك على حاجه الشاب اللى يزعل مع حبيبته عشان اى سبب ويشوف غيرها احب اقولك مش بيحبك وبيلعب بيكى قوليله تعاله اخطبنى وبعد كده استناك زى ما انت عايز شوفى رد فعاه وخليكى متمسكه برايك خافى على نفسك وعلى حياتك بعد كده معاه فكرى بعقلك مش بقلبك عشان متخسريك حياتك اللى ممكن تبقى احلى من غيره ديه مجرد نصيحه عشان مشاش زنبك بعد كده

 بعض الحلول المقترحه:

بصي اولا انا شايف حاجة من كلامك هو جاه و اعترفلك بأسمه و كده و انه كذب عليكي من الاول , ليه بقى عمل كده لو هو كان عايز يتسلى ما كان يفضل زي ما هو مفهمك و بيتسلى وخلاص انما لما حبك بجد يمكن ديه الحاجة اللي خلته يعترف بحقيقته ديه وجهة نظر مش اكتر اما عن المشاكل ديه عادي في اي علاقة تسيبوا بعض و ترجعوا وكده او انا شايف انه حوار الخطوبة ده كويس ليكي و ليه و حيبنلك بجد هو عاوز ايه و دلوقتي مالهوش حجة لانه خلص الشقة و فاضل المهر يبقى فيها ايه لما يخطبك و يستنى لما يجمع المهر و بعدين تتجوزا عادي و ان كنت انا واحد من اللي مش شايف ان المهر ديه حاجة مهمة اوي خصوصا لما بيكون الاتنين بيحبوا بعض و لما بيكون الظروف مش اد كده فاهماني انما عادي تتخطبوا و يحوش و انتوا مخطوبين و ربنا يوفقك يا رب



ياريت تشاركونا برائيكم معانا

0 التعليقات:

إرسال تعليق