اعلان افقى

الأربعاء، 17 يوليو 2013

حبيبى اكبر منى بعشرين سنه فهل فرق السن في الحب عامل مشكلة

  • مشاكل زوجية,مشاكل الحب,مشاكل الشباب,مشاكل البنات مشاكل عامة,مشاكل تقنية,مشاكل التعليم,مشاكل صحية,مشاكل زوجية,مشاكل الحب,مشاكل الشباب,مشاكل البنات



مرحبا بكم فى مدونة مشاكل الحب والزواج - مدوونه للمشاكل العاطفية والزوجية والاجتماعيه ومشاكل الشباب والبنات
هنعرض مشكلة وبعض الحلول ليه وياريت تشاركونا برائيكم معانا

السلام عليكم انا بتمنى حد يرد ويفيدنى لإنى تعبت من كتر التفكير انا عندى 20 سنه بحب واحد اكبر منى عنده 45 سنه هو كمان بيحبنى بجنون وهو لسه أعزب بيحبنى من سنتين واكتر وانا برتاح معاه جدا ومتعلقه بيه اوى بس فرق السن الكبير هو المشكله ومخوفنى مع أنه شكله أصغر من سنه ولما حبيته متوقعتش السن ده كنت فاكره انه اصغر من كده المهم إنى مش قادره أخد قرار خالص عشان خايفه ان فرق السن ده يعمل مشاكل بعد كده وكمان مش قادره ابعد عنه وحاولت كذا مره وكنت لابشوفه ولايشوفنى بالشهور وأقول يمكن اقدر انساه وبردو برجعله تانى وألاقيه بيحبنى اكتر من الاول مع انه لو عايز كان يتجوز كتير يتمنوا واحد ذيه هو انسان محترم جدا حتى فى نظراته ليا وبيصلى وملتزم ومركزه كويس يعنى مفيهوش عيب وعمره ما بعد عنى ولاسبنى ولا اهملنى خالص مهما عملت وعلى فكره احنا مستوانا المادى تقريبا زى بعض ووالدى الحمد لله عايش وطول عمره حنين معايا يعنى الموضوع لاحنان اب ولا مصلحه خالص اتقدملى كذا واحد غيره شباب ورفضتهم لإنى مش حاسه انى هكون سعيده غير معاه ومش هقدر ابقى حنينه كده او أتنازل غير عشانه هو بس انا عجبنى اخلاقه وعقله وانه راجل جدا واد اى مسئوليه مش زى شباب اليومين دول ارجوكم ردوا عليا انا لاعارفه ابعد عنه ولا قادره اخد قرار الجواز عشان انا عارفه ان يوم ما اوافق لازم التزم بحاجات كتير لانى لو ارتبطت بيه يبقى مفيش مجال للتفكير لان الجواز مش تجربه فهل اوافق انا لو وافقت عليه محدش من اهلى هيعترض يعنى الموضوع فى ايدى وانا مش عايزة اتسرع ياريت تجوبونى

بعض الحلول المقترحه: 
مكننا دراسة الأمر دراسة كاملة حتى نتمكن من الوصول لحل وسط
فارق السن بينكما كبير
عندما تكونين في الأربعين من عمرك فهو سيكون في الخامسة والستين أطال الله عمريكما
الرجل لا يظهر عليه السن مثل المرأة ولكن بفارق عشر سنوات على الأكثر
فهو سيبدو أكبر منك بخمس عشرة سنة على الأقل
هو عاقل ولكن ليس مثل شباب اليوم
ففي كل جيل وزمن العاقل وغير العاقل
أنا أعتقد أن التفكير العقلاني هنا أهم من العاطفي
وطالما أنك مطلوبة ويأتي إليك خطاب كثيرين فأظن أنه من الأفضل اختيار شخص يقاربك في السن
حتى لا تندمين بعد ذلك
قد لا تندمي عليه ولكن الغالب في الأمر هو الندم
أنا متعاطف معه من كل قلبي ولكن لا أحبذ هذه
رغم أني أعرف شخصا تزوج وهو في الثامنة والثلاثين من فتاة في الخامسة والعشرين من عمرها
وكان يعتقد أن الفارق بينه وبينها كبير جدا
إلا أن الفارق بينكِ وبينه تقريبا الضعف
لا تتسرعي أختاه واعلمي أن هذه حياتك الواجب عليك التفكر بكل خطوة أساسية قبل أن تخطينها
وليس ما قلت إلا نابعا من عقلي وحدي،، فلا تلتزمي بما قلتُ فقد أكون مخطئا ولكن استفت قلبك وعقلك وبإذن الله سيجل الله الخير فيما ستختارين أيا ما كان..

بعض الحلول المقترحه:  
الحب اكبر من ورق بس فيه رجال كتير ترتبط بفتاه في هذا العمر لبرائتها ونقاؤها كمان شباب اليوم ينظروا للفتاه نظره جسديه بحته لا يوجد حب نقي انا عن نفسي احب رجل هذا العمر لانه بيكون ناضج فكريا وبيقدر يتحمل انا عن نفسي شخصيه مندفعه متهوره وصعب الاقي حد يتحملني بعدين نزار قباني كان متجوز بلقيس وهي في العشرينات وهو داخل علي الخمسين المهم الاخلاص والوفاء والاحتواااااااااااااااء والاعتراف اهم حاجه يعترف احنا كلنا نحتاج العاطفه اكثر من اي حاجه تانيه انا شايفه معظم الردود تنظر فقط من الناحيه الجسديه بالعكس اهم حاجه العاطفه ده من وجه نظري اي حاجه تانيه مالهاش قيمه
بعض الحلول المقترحه:  
عارفه انا هقولك كلمه واحده عارفه لو انتي بتحبيه بجد عمرك ما هتاخدي راي حد ومش هيهمك راي حد لانك بتحبيبه حب حقيقي والحب يا حبيبيتي ملوش قوانين ويبقي من جواكي مقتنعه بيه تماما لانك انتي اكتر واحده عرفاه ومفيش حد هيعرفه قدك

بعض الحلول المقترحه:  
السن ليس مهم الاهم هو 1/الحب بينكم والقبول 2 /الحالة النفسية و طريقةالتفكير 3/الحالةالجسمانيةوالمقدرةعلي الجماع والانجاب وقبل كل زلك التوفيق من عند اللة
بعض الحلول المقترحه:  

الله يا لختي العزيزة نفس القصة و المعانات تقريبا انا عندي 20سنة و هو37سنة تعرفنا عن طريق النت قبل 4سنوات بالاول كانت علاقة صداقة بعدين شوي شوي بدا كل شي يتطور لحد ما لقيت نفسي و قعت فيه كليا و هو كمان بيبادلني نفس الشعور و الحمد لله و ناوي يتقدملي هاد الصيف انشاء الله بس خااااااايفة من فارق السن و الاثار من بعد الزواج و الخوف الاكبر من اهلي انا عارفة انهم رح يرفضوه بسبب فارق السن و انو عايش بفرنسا و الله انا في حيرة من امري و خايفة اتركه رح سبب له جرح كبير وادا كملت خايفة يجينا مشاكل من بعد و مانتوالم ورح نلجا للطلاق و رح نندم مع العلم اننا منحب بعض مووووت….انشاء الله يا اختي يلاقينا ربنا حل يا ترى في واحد عندو خبرة و مجرب يعطيني رايو الله يخليكم

بعض الحلول المقترحه:  
أني عندي مشكلة مثل مشكلتك تمام بس الفرق بيني وبينك إنه أني ما ترددت بموضوع انك تكوني مع حبيبك كل الوقت هذا كان مركز سعادتي ما رديت على حدا تزوجنا طبعا بعلم الكل أهلي و أهله وفارق السن نفسه 22 سنة وحياتي أجمل حياة لا تترددي اتزوجيه لأنه نحنا جايين على هالحياة مرة وحدة بدنا نعيشها ليش لحتى نجبر حالنا نبعد عن الحدا يلي منعشقه بس لمجرد انه المجتمع شايف انه نحنا مو لبعض لا تردي على حدا ردي على قلبك شو بقلك . تحياتي
بعض الحلول المقترحه:  
انا شايفة انة فعلا فارق سن كبير جدا ومش حيعمل مشكله حاليا لكن فى المستقبل مشكلة
انتى ليكى متطلبات وعايزة تروحى وتيجى وهو راجل كبير اى نعم فى رجالة بتبقى محتفظة بنفسها
استخيرى ربنا وشوفى لو ربنا رايد حتتجوزية ولو مش رايد حتلاقىى حاجة وقفت الموضوع

بعض الحلول المقترحه:  
ختي العزيزة انا كنت في نفس حيرتك وفي الاخر اختارت ان اكمل معاه وكنت ماشية وري عاطفتي ومفكرتش بعقلي ووافقت علي الخطوبة وقلت لنفسي فرق السن مش مهم وكمان التعليم وكمان ظروفه الماديه وقلت هستحمله لغاية مايكون نفسه وقلت اهم حاجه اني هجوز الانسان ال بحبه وهعيش سعيده وكنت مش بسمع لنصايح حد وكانت موافقتي ليه بأرادتي وبدأت مشوار الخطوبه المملوء بالعذاب الذي استمر 7سنوات علي حساب اعصابي وبدأت افكر في فرق السن وفرق التعليم والعيشة الميسورة ال حتي مش هيقدر يوفرهالي وحبي له وسنوات العمر ال مرت من غير فايدة وفي النهاية فسخت الخطوبة بعد 7سنوات من الخطبة وسببتله جرح وجرحت نفسي لأن استحاله نرجع لبعض تاني وده كله لأني مفكرتش بعقلي واخت بالأسباب وبالمنطق انا بحكيلك قصتي علشان متغلتيش وتندمي تاني وتجرحي نفسك وتسببي جرح لغيرك
بعض الحلول المقترحه:  
حتى لو انتى اتجوزتيه هو يعتبر راجل كبير ولو انتى اصبح سنك 30 هيكون عنده 55 يعنى راجل عجوز تفتكرى هتكونى سعيدة معاه وصدقينى انتى لسه في عز شبابك اختارى اللي من سنك علشان متتندميش بعد كده وفكرى ومتتسرعيش في اتخاذ القرار وبعدين انتى لازم تعرفي وتفكرى هو ليه متجوزش لحد دلوقتى وهو اكيد مش هيقولك علي السبب الحقيقي دورى بنفسك علي الحقيقة

ياريت تشاركونا برائيكم معانا

8 التعليقات:

انا مشكلتي كبيره وانا عمري 45وهي 21 مشكلتي احبه وهي تقول لهمني الشكل ولا العمر حاولت اتركه بس مش قادر وهي كل مره ترسلي سمحت لنفسه اني اشوفه وهي لم تراني اعمل ايه ارجوكم حد يفيدني

انا واقعة في نفس مشكلتك بس لما فكرت لقيت ان فعلاً ده الانسان الغلط والفرق بنا25سنه انا19وهو44 لقيت ان انا لما اكون في التالتين وانا لسه في عز شبابي هو هيكون راجل كبير وهيبدأ بنا الشك والغيرة وان عارف اني صغيرة حلوة فرصه لاي حد وتبدأ الحياه الجميلة تتحول لجحيم انا بحبه و استحاله انسه بس لازم ادوس علي قلبي وابعد فهماني اكيد

عادي بتحصل كتيييير وبيعيشوا في هنا وسعادة .... بس اللي اهم من فرق السن ... في ثوابت لازم تكون اول حاجه تسالي عليها .... دينه ؟ بيخاف ربنا ولا لا ؟ لان ممكن الجوازة تفشل سواء كان هو في سنك او اكبر منك او حتي اصغر منك ))لو (( كان معندوش دين ...عمره ما هيصونك ...اذا مكنش عامل حساب لمن خلقه ...هيعمل حساب لمراته !!

الحب شيء جميل لا يعرف السن اهم شيء الاحتواء والوفاء والاخلاص والسعادة مع الانسانة ايلي قلبي اختارة
العمر مابيتعوض
يارب حقكلي ايلي في بالي
انا بحب حد اكبر مني للاسف ومش عارفة هو يبادلني نفس الشعور ولا لا
يارب

انا عمري 24 مثقفة و جميلة و عملي جيد و عشت في عائلة طيبة و قدمت لي كل الحنان و جاء اليوم الذي احببت فيه و كان من احببته اكبر مني سنه 41 و رفضة كل من تقدم لي من شباب و هناك من بهم مواصفات تتمناها اي فتاة الا أنني أحببت و عشقة شخص اكبر مني و تقدم لي خطبتي و هو إنسان متثقف و طيب و ضروفه جيد و أهم شيء انه يحبني بجنون كما احبه و هو لم يتزوج من قبل اعيش معه ايام حلوى و لكن في هذه فترة صرت اسمع حديث انه بالوقت ساشعر بفارق العمر و بعد سنوات ساندم و أنني الان لن أرى هذا الشي ولكن بعد مدة سيضهر فرق العمر بيني و بينه لقد شوش تفكيري ولكن ماذا أفعل انا احبه؟

الحب هو أهم ما رح تقدري تعيشي مع أي شخص من غيرو .ليس السن هو الأهم بل الحب واللإحترام والفاء والثقة .والأخلاق وطيبة القلب .وأكبر مثال هو رسول الله محمد صلى الله عليه وسلم تجوز بخديجة رضي الله عنها وهي أكبر منه ب15سنة.

إرسال تعليق