اعلان افقى

الأربعاء، 17 يوليو 2013

احببت شاب اصغر منى بست سنين فهل ساندم اذا تزوجته

  • مشاكل زوجية,مشاكل الحب,مشاكل الشباب,مشاكل البنات مشاكل عامة,مشاكل تقنية,مشاكل التعليم,مشاكل صحية,مشاكل زوجية,مشاكل الحب,مشاكل الشباب,مشاكل البنات



مرحبا بكم فى مدونة مشاكل الحب والزواج - مدوونه للمشاكل العاطفية والزوجية والاجتماعيه ومشاكل الشباب والبنات
هنعرض مشكلة وبعض الحلول ليه وياريت تشاركونا برائيكم معانا

السلام عليكم :انا فتاة عندى 33 سنة اتخطبت اكتر من مرة بس ما حصلش نصيب المهم دلوقت انا متقدم لى واحد اصغر منى بست سنين هو عنده 27 سنة وبيقول انه مش فارق معاه السن خالص بس انا خايفة اوافق بسبب فرق السن ده وقالى لو وافقت حايتمم الجواز على طول بس انا خايفة فرق السن ده يعمل مشاكل ارجو منكم الاجابة ارجوكم عشان انا فعلا حيرانة جدا ومش عرفة اعمل ايه

بعض الحلول المقترحه: 


بحسب خبراء علم الاجتماع فان الفارق الأكبر في السن والذي لا يؤثر على العلاقة بين البشر هو عشرة سنوات كحد أعلى. فضمن هذه الحدود يكون باستطاعة الأزواج الارتباط دون أن يكون فارق السن عائقا في نجاح العلاقة الزوجية.
أما إذا كان الفارق حوالي عشرين عام فان الزواج حتما يكون غير متوافق ، فعلى سبيل المثال من ناحية العمل يكون الطرف الأصغر في بداية تأسيس مهنة بينما يكون الطرف الأكبر يفكر في التقاعد إن لم يكن تقاعد فعلا .
لكن المشكلة الحقيقة عند الأزواج الذين يتمتعون بفارق كبير في السن بينهما تبدأ في مراحل متقدمة من الحياة الزوجية أي بعد انقضاء عشرين سنة على الزواج فبينما يكون الطرف الأكبر يشعر بقرب نهاية المشوار ويبدأ بالاستعداد لمغادرة الدنيا يكون الطرف الأصغر مفعما بالحياة ويرغب بممارسة نشاطاته العادية في الحياة مما يخلق فجوة كبيرة بين الطرفين.
توكلي على الله وألف مبروووووووووووووك…….ولكن تأكدي بأنه يعشقكي 100%…



انا زوجي اصغر مني باربع سنوات لما تزوجنا كان عمرة 34 وانا 38 وبالرغم من ذلك تزوجنا وانجبت يعد 9 شهور كاي زوجة عمرها 20 عاما والحمد لله جبنا بنوتة قمر ورينا رضينا بعيشتنا بالعكس واللهم لا حسد هو اتغير علشان بنتة وعلشاتي كاييييييييييييييير جدا بقول لاي واحدة توكلي علي اللة ولا تعطي لفارق السن اي مشكلة والناس مبتبطلش لت وحصل ان كل اهلي امتنعوا عن حضور الزواج
ولا همني بالعكس تزوجتة وانا اللي قاطعتهم تز فيهم كلهم وربنا يوفقكم جميعا
ملحوظة بس هامة اهم مافي الزواج ان تتقوا الله في بعضكم حتي ينجح الزواج بفضل الله لا بفضل فارق او ماديات الي الخخخخخ
بعض الحلول المقترحه:  

انا شايفه انك تتوكلى على الله وتوافقلى طالما شخص ناضج وواعى و وانتى ارتحتيله خلاص مافيش مشطله بس اهم حاجه تقعدى مع نفسك وتشوفى هل فرق السن هو المشكله ال انتى شايفاها ولا ف حاجه تانيه كلامى ده عن تجربه شخصيه ليا والف مبروك مقدما وربنا يسعدك
بعض الحلول المقترحه:  
من وجهة نظري تزوجيه لان الله تعالى لم يحرم زواج من هو اصغر منكي المهم يكون يعرف ربنا تكونو مرتحين لبض اتكلي على الله او ملكشي دعوة بكلام الناس يفضلو يزنو في ودانك لحد متسبيه بعد الشر او يخدوه ههههههه اوعي تسبيه الف مبروك ليكي
حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك?

بعض الحلول المقترحه: 


لو انتو بتحبو بعض يبقى اتكلي على الله والحب هينسيكي فرق السن ومع الحب كل شيء ممكن
ولو مفيش حب يبقى احسبيها بكل حاجه
وتحاولي تحكمي عقلك ومتتسرعيش في الرفض أو القبول
لأن دا قرار صعب جدا
وربنا معاكي

بعض الحلول المقترحه: 

انا من واجهة نظر غلط الواحدة تفكر اصلا ترتبط بالواحد اضغر منها لان هيجي يوم من الايام ويكرر الكلمة دي كفاية اني اصغر منك وبعدين معروف ان الست بتكبر عن الرجل عشان كدا بلاش جدا وان شاء الله ربنا هيكون شيل ليكي نصيبك
بعض الحلول المقترحه: 


من وجهه نظري بلاش افضل انتي عندك قلق في كلامك من ناحيه سنك وعدم توافق في الخطوبه لاكثلا من مرة والتفكير ده ماثر عليكي ولو جه الشخص ده وانتي عندك 26 سنه وهو عشرين سنه كنت هتوفقي عليه طبعا الاجابة معروفه لالالالالا
من تحليل كلامك ممكن تكوني عصبيه شويه حاولي تكوني اهدي
والله الموفق


بعض الحلول المقترحه: 
انا بنت خالتى اكبر من جوزاها بسنتين وعايشين زى الفل وتمام خليها على الله واتجوزى يا بنتى وربنا اللى بيستر
بعض الحلول المقترحه: 


لا مفيش مشكله بالنسبه ليكى
المه انك متحشهوش بالفارق السن واكيد لو فى ناس مجوزة هاتاكد كلامى لانى الراجل لما تكون المراة اكبر منوا وحسستوا بده بتقى العلاقه الزوجيه اللى بينهم اثناء الجماع بتدهور نهائيا
حولتى تعالجى المشكله دى يبقى جواز عادى جدااا

بعض الحلول المقترحه: 

والله مشكلة عويصة ههههههههههه
يا اختى ما فى اى مشاكل فى فارق السن واى واحد اذا حب و


بعض الحلول المقترحه: 



انا زيك انا كبر من خطيبى بخمس سنين والحمدلله احنا سعداء وانا مش حاسة معاه بفارق السن ده وهو كذلك بس احنا مش معرفين اهله مش عشان حاجة احنا بنقول دى حياتنا الخاصة وده مش ضعف منه لا بس مش عايز حد يقول انى اكبر منه بس احنا الحمدلله كويسين وهو محترم وابن ناس فلو خطيبك كويس نصيحة منى اتكلى على الله ووافقى وموضوع السن ده عادى طالما انتى وهو موافقين خلاص وربنا يوفقكم


بعض الحلول المقترحه: 

نصيحتي يااختي لاتتزوجي اصغر منك ستلاقين مشاكل كثيرة حتى لو هو يحبك الناس لن تتركك في حالك هناك ذو النفوس الضعيفة سيحاولون ان يخلونه يندم مثلا ليش تتزوج وحدة اكبر منك انت صغير وووووو من هذا الكلام الطيب .
انا مثال لك ماتركونا الناس في حالنا لحد ما تطلقنا اخر شئ يقول انا اشلون تزوجتج وكان احد ضاربه على يده هذا راي وانت حرة
الرسول (ص) كان أكبر من وزجته بأكثر من ذلك .. انتو التنني فسن متقدم يعني واعيين وتعرفوا تفكروا وتقدروا إي الصح وإي الغلط.. أنا بنصحك لو مرتحالوا اتوكلي على الله واقبلي… ولو المشكلة الوحيدة في الشاب هي بس فرق السن (ونا معتبرهاش مشكلة ) اقبلي وانشاءلله ربنا يتمملك عخير.. وما فيش مانع من صلاة إستخارة علشان ترتاحي أكثر .. كوني واثقة من نفسك ومتخليش فرق السن يعملك مشاكل ..ربنا يوفقك
 
 بعض الحلول المقترحه: 
لا مشاكل فى السن طالما ان الفرق ليس مهول وخاصتا انكم ناضجين لكن احذرى تاكدى انه ليس طمعان فى شئ ويحبك بجد

بعض الحلول المقترحه: 

حدة ممكن يعمل المستحيل ليأخذ يلى بحبو
وبعدين الرسول (ص) اتزوج سيدتنا خذيجة وهيه اكبر منو بعشرين سنة يعنى ما فى اي مشكلة بفارق السن ولا كيف
المهم انك تكونى حريصة وبعدين انتى يا حسرة فى وراكي اشى ينطمع ففية يعنى بالعربي ورثة (اذا فية الله يزيدك )
ياريت تشاركونا برائيكم معانا

2 التعليقات:

ليه معظم التعليقات سلبية هو حرام واحدة تاخد أصغر منها؟ وهل كل اللي اخدوا رجالة أكبر منهم نجحوا في جوازهم ؟ اذا الحب والتفاهم موجودين السن دا مجرد رقم ربنا يوقفك

ليه معظم التعليقات سلبية هو حرام واحدة تاخد أصغر منها؟ وهل كل اللي اخدوا رجالة أكبر منهم نجحوا في جوازهم ؟ اذا الحب والتفاهم موجودين السن دا مجرد رقم ربنا يوقفك

إرسال تعليق