اعلان افقى

الثلاثاء، 16 يوليو 2013

تعرفنا من النت وطلبني للزواج وعندي بعض الشكوك فيه فهل اقبل

  • مشاكل عامة,مشاكل تقنية,مشاكل التعليم,مشاكل صحية,مشاكل زوجية,مشاكل الحب,مشاكل الشباب,مشاكل البنات 
رمضان2013, سكرابز رمضانى فرش رمضانية 
 
 
مرحبا بكم فى مدونة مشاكل الحب والزواج - مدوونه للمشاكل العاطفية والزوجية والاجتماعيه ومشاكل الشباب والبنات
هنعرض مشكلة وبعض الحلول ليه وياريت تشاركونا برائيكم معانا

بدات قصتي منذ 25 يوم ,,,في ليلة كنت قلقة دخلت الشات وانا لست من مترددي غرف الشات,,,المهم تعرفت على رجل يبلغ من العمر 45 سنة ,, عربي ويعيش في لندن يشتغل في شغل حساس لا اريد الافصاح عنه ,,,المهم في الشات طلب مني ايميلي الخاص ترددت ثم اعطيته لاحترامه في النقاش .بدانا في التعارف في الايميل عرفني انه سافر الي لندن بعد وفاة امه وهو وحيد ابويه وابوه متوفى منذ ان كان صغير ,,,ولم يبقى لي في بلدي من اخاف عليه,,, المهم سالته ما هو هدفه من دخول الشات قل لي الزواج الجاد ,,سالني هل اصلي وكان جدا محترم في كلامه المهم قال لي انه مرتاح جدا في الكلام معي وقلت له نفس الشي ,, طلب مني ان نصلي صلاة الاستخارة في هذا التعارف ,,, وسالني عن حياتي وكنت صادقة في ما اقول وسالني ان لدي صورة ممكن اضعها على بروفايلي فاجبته لا قال ليس مهم قلت له ممكن بعد فترة تشوفني على الكام قال لي مثل ما تحبي ,,,, وبعد ثلاثة ايام من المحادثات وكنت صادقة معه واحسه صادق وكنا كل يوم نحكي بالصوت قال لي انه معجب جدا بي وانه يحس بحب تجاهي ولا اسئله كيف وكنت انا عندي نفس الاحساس وانا لا اؤمن بالحب بهذه السرعة لكني احسسته بصدق ,,,,المهم بعد يومين طلب مني الزواج ووافقت من غير تردد قال لي انا ساطلب اجازة وانزل الى بلدي لاجهز الاوراق ثم اتي اليك لنتزوج وطلب مني ان احكي مع اهلي ,,,وبالفعل طلب اجازة وهو الان في بلده ويجهز الاوراق للزواج ,,, كل يوم نحكي مع بعض واؤكد على انه في قمة الاحترام ,,,, المشكل عندي في اشياء حصلت دخل عندي الشك ,,,اولا لما طلبت منه رقم هاتفه في لندن اعطاني رقم ولا يجيب عليه ابدا يرن ولا حد يرد ,,,سالته لماذا قال لي انه لا يحب استعمال الهاتف حاولت ان اجد تفسير وجدت الوحيد شغله الحساس ولست مقتنعة جدا ,,,الشيء الثاني بعث لي بصوره وصور والديه لكن لما طلبت منه الكام قال لي ان جهازه قديم وليس فيه كام وانه ذكرى من والدته ولا يريد تغييره ,,,, هذان السببان جعلا الشك يدخل عندي فالبرغم من حبي له وتعامله المحترم لي واحساسي بحبه القوي تجاهي الا اني اصبح الشك يسيطر على تفكيري وهو الان يريد المجيء وان نتزوج بسرعة لكي اذهب واعيش معه واحسه انه فرحا جدا ,,,,,, لو سمحت ممكن تعطوني رايكم في هذه العلاقة وهل شكوكي صحيحة ام لا شكرا وجازاكم الله خيرا

بعض الحلول المقترحه:
1- شكوكك في محلها
2- اوعي تديلو اي صور ليكي
3- اوعي تدخلي معاه في قصة حب تتجاوز الحوار المحترم العادي
4- قوليلو لو عايز تتزوجني تقدم لابي او للعائل عموما ومفيش زواج قبل سنة
5- لو تقدم وخطبك تحافظي علي نفسك جدااا لحد بعد الفرح وهذا مهم جدااا.
6- اطلبي منة يكلمك علي موبيلك من لندن لوربما يكون بيكلمك من العمارة الوراكي.
7- كوني علي ثقة انة كذاب لحد مايثبت العكس والله الموفق


بعض الحلول المقترحه:

ياروحي ماتتسرعي كل ولا الزواج ارجوكي كل الي بلنت كدابين والي صادقين قليلون يعني ماتثقي منه ونصيحتي لو صادق ماتتزوجيه اساليني انا عن الغربة وتمرمطها هاد غريب مش قريبك ابن عمك ولاابن خالتك تتزوجية بلغربة الغربة ماترضي بلزواج الا بلقريب اقل اشي عارفك وعارفها اما الغريب ممكن يهينك وين حتروحي وتشكي لمين وهاد كداب الي بردشعلي مكالماتك ولو شغلة حساس بامكانة هو يكلمك ليش مابتصل فيكي ويرجعلك تخافي يا غلبانة يكون الوا نسوان ومتزوج علشان هيك مابرد حاولي كل اشي تتوقعيه الناس غدارة………مستحيل عمرة 45 سنة ومش متزوج ؟؟؟؟؟ لان اكيد وضعه ممتاز وتوب الي بامريكا يعني تخافي يكون صايع وصاحب اجنبيات ونسوان وبتظاهر بلدين في كتير بتظاهروا بلدين علشان البنات يثقوا فيه ارجوكي اتركية مليون واحد حيجيلك
حتي اقل واحد احسن منه انا ما بامن بلخارج المتغربين وخاصة بامريكا بكونوا صايعين وتبعين نسوان ونادر تلاقي صالح (والله اتعرفت علي واحد سنتين من النت وكنت بحبه واعترفلي بحبه ولليوم مااجا وضحك علي اعطاني صورة مش صورته؟)يعني ماتثقي وماتتزوجي غير من بلدك احسنلك

 بعض الحلول المقترحه:

بالتاكيد معرفة النت وبالذات للارتباط كثيرا ما تشوبها عدم المصداقيه بنسبة 95 % ف 25 يوم غير كافيه تماما لنشي علاقه جاده لم يتم فيها اختبار قدرات ولم يتم فيها تنازل احد الطرفين عن شي ولم يتم فيها مقارنتك بغيرك من البنات الزواج مش بالامر الهين انتى متنجرفيش خلف الاغراء الكلامى لان الواقع بيكون اصعب من الخيال اولا عمل حساس الجميله دى بتحسسنى انو سفير مثلا او رئيس جهاز مخابرات ماشي الراجل ده ذو منصب مرموق مقدرش يجيب لاب توب ولا علشان الجهاز ده من ريحة مامتو طبعا كلام عارى من الصحه طيب ميحتفظ بالحاجه الى مامتو جابتهالو ويجيب لاب توب دى نقطه وواضح كويس جدا انو كذاب فى دى ___ النقطه التانيه ادالك رقم موبايل وفى النهايه يطلع خاطئ امال هيتجوزك ازاى لما البدايه فيها غدر وخيانه وعدم مصداقيه لما تتجوزو هيعمل ايه دى الحاجه الوحيده فى الدنيا الى بتتبنى على المصداقيه والتافهم والتضحية هو الزواج لو حابه فعلا تختبريه ويمكن اكون مخطا قليلو تعال قابل والدى شوفى اول ردجود الفعل هتكون ايه بس يارب ميقلكيش احنا الاول لازم نتقابل بعيد عن البيت علشان نتعرف على بعض اكتر وتشوفينى واشوفك قبل مادخل البيت علشان نقدر نقرر الاول طيب لو خالف ظنى ودخل البيت اختبريه للمره الثانيه وقليلو احنا لازم نتعرف على بعض اكتر واطلبى منو جواز السفر ده لو فيه جواز سفر اصلا وشوفى اخر ختم دخول من امتى بعدها بردو لو خالف ظنى قليلو انت تسافر لمده سنه كمان نتعرف على بعض اكتر على الاقل هنكون عرفنا كل حاجه عن بعض ونرسم مستقبلنا خطوه خطوه لانى مش من النوع الى بيتسرعه فى اخد القرار ____ يعنى بمعنى اصح دخليه امتحان وشوفى النتيجه هتكون ايه وربنا يوفقك وشكرا
 بعض الحلول المقترحه:

ازاااااااى في اقل من شهر يقرر الجواز بالسرعه دى طب ايه وجهه استعجاله كدة؟ وازاى واحد عايش في لندن يعنى في بلد متقدمة ومتطورة واكيد هو كويس ماديا ويختار انه يتجوز بطريقه الشات , طب ماهو ادامة بنات كتير شايفهم اشمعنى يتجوز من الشات واحدة مش شافها ولا شافته ولا يعرف عنها حاجة اتاكدى الاول قبل اي قرار تاخديه وصلي استخارة وربنا يوفقك للخير
 بعض الحلول المقترحه: 
طبعاص شكوكك صحيحه – ازاى بتحبى واحد ماتعرفيش حتى شكله ايه ؟ لا صوره ولا كام ؟
انا شايفه انه كذاب ولا هو فى لندن ولا حاجه واظن انه لن يأتى للزواج بكى – شويه ويقولك حصلتله ظروف منعته يجيلك
الناس بتاعة الشات دى بتتسلى وناس بتملا وقت فراغ
السؤال المقنع هو : كيف لرجل ان يقرر الزواج بهذه السرعه والكلفته ؟
كله الا مشروع الزواج بيحتاج قناعه متمهله ودراسه لشريك الحياه
هى بطيخه عجبتنى اخدها مقفوله كده ماعرفش حلوه والا ماسخه وزى ماتطلع ؟!
عموماً عشان ما اظلمكيش والله اعلم بنواياه خليكى ورا الكداب لحد باب الدار
واوعى تتعلقى بيه لحسن تتصدمى وتتعبى نفسياً اذا ماوجدتى شكوكك طلعت فى محلها
حل مناسب حسب التصويت. وانت ما هو رأيك? 

ياريت تشاركونا برائيكم معانا

0 التعليقات:

إرسال تعليق