اعلان افقى

الخميس، 18 يوليو 2013

انا شاطر جدا ولكن حظى متعثر في الدنيا

  • مشاكل زوجية,مشاكل الحب,مشاكل الشباب,مشاكل البنات مشاكل عامة,مشاكل تقنية,مشاكل التعليم,مشاكل صحية,مشاكل زوجية,مشاكل الحب,مشاكل الشباب,مشاكل البنات



مرحبا بكم فى مدونة مشاكل الحب والزواج - مدوونه للمشاكل العاطفية والزوجية والاجتماعيه ومشاكل الشباب والبنات
هنعرض مشكلة وبعض الحلول ليه وياريت تشاركونا برائيكم معانا
كان نفسي اوي ادخل هندسة عام مع صحابي بس للأسف محصلش نصيب مع اني كنت شاطرجدا و صحابي الفاشلين اتعاملو و غشو و جابو هندسة المهم دخلت خاص و الصراحة مكنتش اعرف ان الكلاس ورك مهم جدا بس والله كنت احسن من ناس كتير اللي مش بيسلم شيتات وللي عمره ما حضر جاب زيي و اقل حبة مع اني بحضر , المهم قلت هظبط الفاينال زاكرت اسبوع و طلع عنيا و فالاخر حليت وحش و نسيت حاجات كتير و شكلي هسقظ في المواد , السوال هنا ليه انا دايما مجهودي مش بفايدة و ناس ولا بتتعب ربعي و بتلاقي ؟ هل انا فعلا انسان ملوش حظ نفسي افرح اهلي مش عارف و حاسس ان الدنيا ماشية فبركه و انا عشان مش بعرف افبرك و بمشي قانوني ف الحوار دا باينه مش جايب همه حد يقولي اعمل ايه دايما

بعض الحلول المقترحه:  
معلش متقولش انك شاطر جدا جدا وانت معرفتش تجيب مجموع هندسة عام لانك لو شاطر اوى زى ما انت بتقول كنت جبتها.ازاى تحكم على اصحابك ان كلهم فاشلين وانت اللى شاطر فشخ.معلش انت بتقول ان انت ركزت فى امتحانات اخر السنة فذاكرت اسبوع بحاله ومع ذلك انت شايف ان انت ممكن تسقط (ده الطبيعى ان انت تسقط ده انت لازم تسقط يا بنى هو حد قالك ان هندسة سهلة للدرجة دى) انا شايف انك ما بذلتش اى مجهود علشان تقول ان مجهودك بيضيع انت حتى بتحضر علشان تقنع نفسك ان انت شاطر و الباقى بهايم. على فكرة انا خريج هندسة ومن الاوائل على الدفعة وكان فى بعض المواد اللى جبت فيها امتياز وعمرى محضرت محاضرةفى المواد دى و كان فى ناس بتحضر كل المحاضرات وما كنوش بيفهموا اى حاجة وتسالهم ايه اللى حصل كانو يقولو احنا كنا بنحضر وخلاص على امل ان الوضع يتحسن. اسال اى حد اكبر منك بيحيب تقدير فى الكلية وشوف بينجح ازاى. انا عايزك تزعل من كلامى علشان تفوق (هندسة مش عايزه فلسفة)
بعض الحلول المقترحه: 


بلاش تفكر بالطريقه دي انت دخلت كليه وهيا نصيبك وربنا اكيد شايف الخير ليك اه ممكن تلاقي اللي غش نجح وانت لا بس كون واثق ان ربنا مش بيضيع تعب حد انت خليك واثق في نفسك ومتقللش من قيمتك زاكر واجتهد ومتخليش اي حاجه تاثر عليك ومحدش عارف الايام مخبيه ايه انت صح خليك زي ما انت اجتهد واتعب وخلي الباقي علي ربنا وربنا معاك وتحقق كل احلامك


ياريت تشاركونا برائيكم معانا

0 التعليقات:

إرسال تعليق