اعلان افقى

الثلاثاء، 16 يوليو 2013

احب شاب من على النت فهل اصارحه بحبى له ام احتفظ به لنفسى

  • مشاكل عامة,مشاكل تقنية,مشاكل التعليم,مشاكل صحية,مشاكل زوجية,مشاكل الحب,مشاكل الشباب,مشاكل البنات 
رمضان2013, سكرابز رمضانى فرش رمضانية 
 
 
مرحبا بكم فى مدونة مشاكل الحب والزواج - مدوونه للمشاكل العاطفية والزوجية والاجتماعيه ومشاكل الشباب والبنات
هنعرض مشكلة وبعض الحلول ليه وياريت تشاركونا برائيكم معانا

انا طالبه بأحدى كليات القمة 19 سنة كنت بكلم شاب دكتور ايضا و طالب ايضا على النت من وانا 15 سنة لكن مش بشخصيتى اصلا بالعكس ده انا كنت بتكلم على انى اكبر منه بسنة وحسيت ساعتها انه لمس فيها حته اعجاب وبعدها متكلمتش تانى من بداية الثانوية العامة ولما دخلت الكلية ضيفته على الفيس بوك وعرفته انا مين وكان بقالنا تقريبا اهو بتاع 4 سنين مش بنتكلم وهو عنده 22 سنة دلوقتى ..انا كنت معجبة بيه بصراحة شوية ولما عرف انى كدبت عليه اضايق شوية وخلاص بس اتغير جدااا وبقى رخم اوووى وبحس ان انا اللى بجرى وراه وبقلل من شخصيتى وانا مش حاباه حاجة زى كده …وللأسف شاف صورتى انا حطيتها على الفيس وشلتها على طول عشان هو طلب منى انه عاوز يعرف شكلى عامل ازاااى وكنت بالحجاب والله فى الكلية مع اصحابى وانا الحمد لله محتشمة جدا …انا بعدها اضايقت لأنى اول مرة اعمل حاجة زى كده اول مرة مش عارفه اعمل ايه وهو بيتكلم برخامة كده مش زى زماان خالص ….خايفة ابطل كلام معاه بعد لما شاف صورتى انا مضايقه من نفسى جدا وعايزة اخليه يحس انى بحبه تانى ومش عارفه اعمل ايه؟؟

بعض الحلول المقترحه:

نصيحة لوجه الله..ما كان يجدر بك ابدا ان تتحدثى الى شباب او رجال بل والى نساء الا اذا كنتى تعرفيهم تمام المعرفة ..اختى لا تضعى سمعتك ابدا فى تسقط فى الهاويه ..فكم من باب يتعرفون على شابات سواء نت او حقيقى ..وعند الزواج لا يتزوجون منهم لانهم لا يثقوا فيهم ..اربئى بنفسك من تلك المهزلة الرخيصة واحتفظى بنفسك وسمعتك ..ارى الا تكلميه ثانية ولا تجعلى من موضوع صورتك عقبة فى الحفاظ على سمعتك الان انت على البر وموضوع الصورة دا بسيط لا تتركى الخطأ البسيط يجرك الى الخطأ الاعظم وقتها لن يجدى ..ولتعلمى ان من يحدثك فهو يحادث غيرك بنفس الاسلوب بل يهملك حين يجد اكثر منك جمالا او او ..الفتاة هى الدرة الكنونة هى اللؤلؤة فى محار التى يستحقها فقط الشريف ..قال احد الاجانب لشيخ نحن عندنا السيدات متحضرات ويسلمون على الرجال فلماذا نساؤكم هكذا فرد الشيخ هل تستطيع انت ان تسلم على ملكة انجلترا قال لا هى اعلى منى مقاما فرد الشيخ كذلك نساء المسلمين كلهم ملكات وقال له الشيخ لو معى قطعتى حلوى ونزعت ورقة واحدة منهم ورميتهم الاثنين على الارض وقلت لك تناول واحدة تراك اى واحدة تأخذ قال له المغلفة طبعا قال له كذلك كذلك نساؤنا مغلفون بدينهم وحجابهم ..وفى حديث ما ترك العبد شيا من اجل الله الا وعوضة خير منه فاتركى هذا ليعوضك الاصلح والانفع

بعض الحلول المقترحه:

بصى يا أنسة من واقع خبرتى لما تلاقى الولد تقيل اوى عليكى وبيرخم وانتى بتجرى وراه يبقى حاجة من اتنين يا معتش بيحبك يا اما بيحبك بس مستحلى انك تجرى وراه عجباه اوى الحركة دى … والحل انك تكبرى دماغك منه هتلاقيه يرجع يجرى وراكى عن تجربة وحياة ربنا…
 بعض الحلول المقترحه:

شوفي حبيبتي هو الان متاكد انك بتحبي و رح يلعب فيك على كيفه ما تعطيه هالفرصه و صوني نفسك و انشاءالله يبعتلك اللي يستاهلك و لو كان بيحبك خليه يتأدملك والا ما تضعفي امامه اللي خلقوا خلق غيره مش اخر الرجال و ربنا يوفقك

 بعض الحلول المقترحه:
أختي العزيزة….نصيحتي انك مازال امامك وقت طويل للتفكير بالارتباط باي شخص و ستتعرفي علي ناس كتيرة من الكلية و بره…. فلا اجد سبب انك مصممة علي انه يعرف انك بتحبيه تاني؟؟؟؟ بصفتي رجل بلاش توضحيله انك عاوزاه اوي كده…. و طالما انه يرخم عليكي…مالوش لازمه تكلموا اصلا
ياريت تشاركونا برائيكم معانا

3 التعليقات:

استفدت كثيرا من هذذة المعلومات التي يجب ان تقراها كل فتاة تحب شخصا لا اعرف كيف اشكركم شكرا لانكم تهتمون بمواضيع كهذه مع كل تحياتي لكك و شكرا مرة اخرى

الى كل فتاة تحب عزيزتي لك هذة النصيحة من فتاة عمرها 12 سنة تحب ايضا اريدك الا تتفاجئين لان عمري هو 12 سنة و احب لا تتعرقين بالشاب الذي تحبينه كثير لانك يجب ان تاخدينا احطياطا اذا لم ينح حبكما. فقول الحمد لله على كل حال لان ذلك ربما مجرد امتحان من الله عز و جل انها نصيحة من كل اعماق قلب قلب و علمي ان الذي كتبه الله علينا هو الذي سيكون. لا تترددين في كتابة هذا التعليق وكل تعليق.بالتوفيق يا عزيزتي

الى كل فتاة تحب.عزيزتي لك هذه النصيحة من فتاة عمرها 12 سنة و تحب ايضا لا تتفاجئين لان عمري 12 سنة واحب.(لا تتعلقين بالشاب الذي تحبينه كثيرا.)لان يجب ان تاخدين احطياطا اذا لم ينجح حبكما. فقولي الحمد لله على كل حال لان ذالك مجرد امتحان من الله عز و جل.انها نصيح من كل اعماق اعماق قلبي. و اعلمي ان الذي كتبه الله تعالى علينا هو الذي سيكون.بالتوفيق عزيزتي

إرسال تعليق